Jeanet de Graaf, Kochpad 4A, 4111 LD Zoelmond 06-12967172

Gewichts-en Vitaalcoach 

Voeding | Beweging | Leefstijl 

Bereken je ideale hartslag voor vetverbranding

Regelmatig krijg ik de vraag: Hoe hoog moet mijn hartslag zijn voor de ideale vetverbranding. Je lichaam zal altijd eerst energie halen uit de voorraad glucose (suiker) die is opgeslagen in je spieren en lever. Dit is een voorraadje dat altijd aanwezig is. 


Zodra je gaat bewegen of Powerwalken, worden eerst de glucosereserves opgemaakt. Als je daarbij niets eet of drinkt, dan is dit voorraadje vaak al binnen 15 minuten op en gaat je lichaam over in vetverbranding. Je vetreserves worden dus als eerste aangesproken. De hartslag voor gewichtsverlies en vetverbranding ligt tussen de 60 en 70 procent van je maximale hartslag (HFmax). 


De maximaal bereikbare normale hartslag is afhankelijk van je leeftijd en kun je zelf makkelijk uitrekenen via deze som:


Vrouwen 226 - leeftijd = maximale hartslag

Mannen 220 - leeftijd = maximale hartslag


Dus als je een vrouw van 35 jaar bent, doe je dit als volgt : 226-35=191

Voor training op 60% 0,60 x 191 = 115

Voor training op 70% 0,70 x 191 = 134


Als je dus een half uurtje actief gaat lopen verbrand je ongeveer 15 minuten vet. Ga je dus 3 keer 15 minuten kort, dan zal er minimale vetverbranding plaatsvinden. Maar hoe dan ook. Iedere vorm van bewegen is goed. En lukt het niet gelijk een uur te gaan bewegen, dan zijn kleine stapjes ook al succesvol. Veel sportplezier.