Jeanet de Graaf, Kochpad 4A, 4111 LD Zoelmond 06-12967172

Gewichts-en Vitaalcoach 
Powerwalking voor iedereen
 

Voeding | Beweging | Vitaliteit 

Omgaan met verleidingen tijdens, feestjes, etentjes, verjaardagen en de feestdagen.

Ons sociale leven ziet er tegenwoordig ook anders uit. We gaan vaak eten of borrelen met vrienden en familie en vaak gaat dit gepaard met een aanbod van ongezonde hapjes en drank. Bedenk je dan nog eens hoeveel feestjes we tegenwoordig hebben. Alles wordt tegenwoordig gevierd en vaak gebeurt dit met taart, hapjes, eten en drank. Daarnaast zijn er nog veel meer bijzondere dagen waarop we meer eten en drinken: weekend dagen, vakanties, feestdagen, een mooi rapport, diploma’s, verjaardagen, promotie, afscheid en ga maar door.


Zelfbeheersing is erg moeilijk in situaties waarin we met zoveel verleidingen worden geconfronteerd. We zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf, zoals het zien, ruiken en proeven van eten. Misschien dat je je normaal goed aan je voedingsadviezen kan houden, maar dat je het lastig vindt om in dit soort situaties met alle verleidingen om te gaan.

Algemene adviezen voor feesten en uit eten

  • Houd je overdag aan het normale voedingspatroon aan. Sla geen maaltijden of tussendoortjes over
  • Maak een afspraak met jezelf over wat en hoeveel je wilt eten en drinken en houd je daaraan
  • Vraag je omgeving om hulp als je dat prettig vindt en daar steun van krijgt
  • Wees zuinig met alcohol en wissel alcohol altijd af met water
  • Neem je voor je niet over te laten halen tot meer.
  • Leer complimenteus ‘nee’ te zeggen. Zeg bijvoorbeeld dat het er heerlijk uitziet, maar dat je nog geen trek hebt, even wilt                  wachten, of net gegeten hebt.

Wellicht weet jij goed wat jouw valkuilen zijn als het gaat om lekker eten. De vraag is echter hoe ga je er mee om? Heb je een manier of oplossing gevonden voor jouw valkuilen? Een belangrijke sleutel tot succes zit in het zoeken van oplossingen voor je valkuilen. Als dat lukt dan behoud je een gezonde leefstijl en blijft het verloren gewicht er af. De volgende adviezen kunnen je helpen als je uit eten gaat of een feestje hebt.


Uit eten

  • Check vooraf het menu van het restaurant
  • Eet nog een gezond tussendoortje voordat je de deur uit gaat zodat je geen                   enorme honger hebt
  • Bepaal vooraf wat en hoeveel je gaat eten en drinken en houd je daaraan
  • Maak bewuste en verstandige keuzes zoals mager vlees, vis of een salade
  • Vraag de bediening om kleinere porties
  • Neem geen stokbrood met kruidenboter
  • Gebruik zo weinig mogelijk sausjes en dressings, in ieder geval geen roomsausjes. Vraag de sausjes apart te serveren
  • Vraag om extra groentes
  • Vermijd gerechten met veel kaas en room
  • Neem geen ijs, taart of pudding toe maar een kopje koffie of vers fruit
  • Eet langzaam en geniet van de smaak en het gezelschap

Feestjes

  • Vermijd de vette, ongezonde en calorierijke hapjes zoals: bewerkte noten, worst, kaas, bladerdeeg hapjes, taart
  • Spreek van tevoren met jezelf af wat je wel en niet doet
  • Ga met een enigszins gevulde maag naar het feestje, anders ontstaat er meer trek en wordt het erg moeilijk om nee te zeggen
  • Zorg dat je van tevoren thuis nog een tussendoortje of boterham hebt gegeten zodat je niet met enorme honger arriveert want           dan wordt nee zeggen erg lastig
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van caloriearme hapjes en drankjes
  • Deel je gebakje met iemand of neem maar een heel klein stukje
  • Neem niet meer dan 2 alcoholische drankjes want er is een grote kans dat je veel te makkelijk wordt en je je afspraken vergeet.         Neem kleine slokjes en zet na elk slokje je glas weg en drink er een glas water bij
  • Ga niet in de buurt van de hapjes zitten
  • Als je de gastvrouw kent vraag haar dan niet te veel aan te bieden
  • Probeer je aandacht te richten op iets anders dan eten en drinken. Richt je aandacht op de mensen die er zijn

Alcohol

Alcohol levert alleen energie maar bevat geen voedingsstoffen waar het lichaam iets aan heeft. Het is goed om te weten dat alcohol de koolhydraat- en vetstofwisseling in de lever verstoort. Wanneer er alcohol in het bloed aanwezig is, gaat de lever aan de slag om de alcohol zo snel mogelijk weer uit het lichaam te verwijderen. Andere werkzaamheden van de lever worden dan tijdelijk stilgelegd. Dus zolang er alcohol in het bloed aanwezig is, ligt de vetverbranding stil. Bij iedere maaltijd met vet worden de vetreserves weer aangevuld. Als de vetverbranding echter regelmatig stilligt door de alcoholconsumptie, worden deze vetreserves groter en ontstaat er overgewicht. Alcohol wekt ook meer eetlust op waardoor er vaak calorierijke snacks bij een drankje worden gegeten en dit heeft ook weer invloed op ons gewicht.